تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:نقشه برداری زمینی, | 14:53 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری زمینی

تعیین موقعیت نسبی نقاط واقع در سطح زمین و یا نزدیک به آن هدف اصلی نقشه برداریاست. از این تعریف ساده چنین استنتاج می شود که هدف، تعیین مختصات نقاط در سه بعداست. البته در بعضی موارد، برای تعیین موقعیت، بعد زمان نیز مورد توجه قرار می گیرد (سنجش های نجومی و نقشه برداری ماهواره ای). مختصات مطلوب می تواند کارتزین (Z,Y,X) و یا جغرافیایی (h,y,k) باشد.
معمولا عملیات نقشه برداری شامل دو مرحله برداشت یا اندازه گیری و محاسبه و ارائه نتایج کار است. در مرحله اندازه گیری، ازوسایل و دستگاه ها و نیز روش های مختلفی استفاده می شود تا داده های لازم برای مرحله دوم بدست آید. در مرحله دوم نیز از روشهای مختلفی استفاده می گردد. در تمام روش ها، ابتدا خطاها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت قابل قبول بودن سرشکن میشوند. نتایج کار به صورتهای آنالوگ (نقشه، مقاطع طولی و عرضی و ...) و یا دیجیتال(جداول، مدلهای رقومی زمین DGM یا DTM)ارائه می گردد. انتخاب وسایل و روشهای مناسب تابع وسعت منطقه، دقت مطلوب و امکانات است.



تعریف نقشه و نقشه برداری

نقشه عبارت است از تصویر و نمایش عوارض مصنوعی وطبیعی زمین و نقشه برداری فنی است که نقشه بردار به کمک آن موقعیت عوارض طبیعی یامصنوعی رویه زمین را نسبت به هم تعیین نموده و با ترسیم برداشت های انجام شده نقشه را تهیه می کند.



نقشه برداری مسطح

در نقشه برداری از مناطق کوچک اثر کرویت زمین تقریباً ناچیز است و میتوان زمین را در منطقه کوچکی مسطح در نظر گرفت و به عبارت دیگر سطوح تراز که برامتداد شاقول عمود هستند موازی هم بوده و در این صورت امتداد شاقول در نقاط مختلف موازی هم خواهند بود در صورتی که حقیقتاً با فرض زمین کروی امتداد شاقول در نقاط مختلف موازی نبوده و از مرکز زمین می گذرند. در مواقعی که زمین را مسطح فرض کنیم روش نقشه برداری مسطحه Plane Survey) ) نامیده می شود این فرضیه مادامی که سطح منطقه مورد نظر از چند صد کیلومتر مربع تجاوز نکند قابل قبول است. نقشه برداری مسطح که بعد از این از آن بنام نقشه برداری یاد خواهیم کرد برای کارهای مهندسی،معماری ، شهرسازی، باستان شناسی ، کارهای ثبت و املاکی ، تجاری ، اکتشافی مورداستفاده است. و تنها در زمینه کارهای مهندسی و معماری همیشه مورد استفاده مهندسین ومعماران به منظور بررسی طرح ، اجرا ، نظارت مورد استفاده است.نقشه برداری درخدمت مهندسین معمار و شهرساز شامل مراحل زیر است:

- برداشت نقشه کلی به منظورمطالعات اولیه

- برداشت نقشه دقیق برای تهیه طرح و اجرا

- پیاده کردن طرح و پروژه

- کنترل پروژه ضمن اجرا

- کنترل نهایی و تحویل کار

درخدمت باستانشناسی نقشه برداری شامل برداشت پلان ساختمانها و آثار قدیمی و همچنین تهیه نقشه جزئیات از نماها ، تقاطع ، رلیف ها است که در بیشتر مواقع برای تجدیدبناهای از بین رفته و Restauration بکار می رود.


مساحی ( Geodetic Surveying )

مساحی یا نقشه برداری ژئودزی معمولاً به طریقه یا روشی اطلاق میشود که برای تهیه نقشه های دقیق از یک منطقه بسیار وسیع نظیر یک کشور یا یک استان به کار می رود و در حقیقت این نوع نقشه برداری یک جنبه ملی دارد. همچنین برای تعیین فرم و شکل زمین و علوم مربوطه به آن مورد استفاده است.

در این نوع نقشه برداری زمین مسطح فرض نشده بلکه انحناء آن در نظر گرفته می شود به همین جهت محاسبات روی سطح بیضوی شکلی که به جای شکل زمین انتخاب می گردد انجام می گیرد.



عملیات زمینی و کارهای دفتری

معمولاً تهیه نقشه شامل دو مرحله کلی است:

1- عملیات زمینی

2- کارهای دفتری



عملیات زمینی شامل مراحل زیراست:

1- شناسایی مقدماتی منطقه عملیات

2- انجام اندازه گیریهای لازم برای تعیین طولها ، زوایا و غیره

3- ثبت اندازه گیریها در دفاتر و فرم هایمخصوص



کارهای دفتری شامل مراحل زیر است:

1- محاسبات مقدماتی برای آنکه بتوان اندازه گیری های انجام شده روی نقشه برده شوند.

2- بردن اندازه ها روی نقشه (ترسیم(

3- پاکنویس نمودن و کنترل نقشه

4- انجام محاسبات سطح ، حجم و غیره در صورت لزوم (مثل محاسبات سطح زمین یا حجم عملیات خاکبرداری وخاکریزی(



کلیات به جزئیات

نقشه برداری طبق اصل " از کلیات به جزئیات " انجام می شودبدین معنی که در نقشه برداری های نسبتاً وسیع مانند تهیه نقشه از یک شهر بزرگ یا ازیک منطقه وسیع اولین کاری که انجام می شود برقراری یک شبکه نقاط کنترل است بطوری کهموقعیت این نقاط نسبت به هم با روشهای دقیق نقشه برداری تعیین می شوند این نقاط راکه در اصطلاح نقشه برداری نقاط کانوا (Caneva) یا نقاط مبنا می نامیم در زمین بوسیله علائم دائمی مخصوص ثابت می گردند و سپس با استفاده از این نقاط مبنا نسبت به برداشت سایر عوارض استفاده می شود که شهر یا شهرک را در بر گیرد و سپس بین این نقاط با روشهای سهل تری نقاط کنترل ثانوی یا درجه 2 انتخاب میگردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک